Néhány éve az Urániában találkoztam, amikor egy beszélgetést moderáltam Gábor mellett Oltai Katával és Bencze Petivel a Senki többet című film kapcsán. A film és a beszélgetésünk témája is a műkereskedelem alakulását járta körbe és a számomra mint laikusnak a legizgalmasabb kérdést igyekeztek megválaszolni, hogy mégis hogy lehetséges az, hogy bizonyos emberek dollármilliókat fizetnek képekért, amin egy-két ecsetvonás látható és egyáltalán ki árazza be ezeket a képeket. Martos Ilyet én is tudok – Sokmilliós művek kalapács alatt címmel írt is erről a jelenségről.
Az új, Önarckép nyaklánccal című kötetében egy másik aktuális témát vizsgál meg, mégpedig azt, hogy miért van még mindig sokkal kevesebb női alkotó a képzőművészet területén és hogy történhet az, hogy a női alkotók alkotásai sokkal kevevsebbet érnek a piacon, mint férfia társaiké. Csak néhány példa:
Jackson Pollock árcsúcsa 200 millió dollár, míg Lee Krasneré (Pollock felesége) 11 ezer dollár. Frida Kahlo festményei kevesebbért kelnek el, mint Diego Rivera képei és 2017-ben a Christie’s átverésén 450 millió dollárért kelt el egy Leonardo da Vinci festmény, ezzel azonnal a világ legdrágábban elkelt műalkotásává vált, ebből az árból pedig megvásárolhatnánk a 300 legdrágább nő által készített műalkotást.
Szuper érdekes könyv, nagyon ajánlom!